Manapság szinte mindenhol körbevesznek bennünket a műanyagok. A lakásban, a kocsiban, a munkahelyen. Műanyagok a bútorok, a használati tárgyak, a konyhaeszközök, az autók, a csónakok, az ablakkereket. Sőt most már az utasszállító repülőgépek is. Mától állt forgalomba ugyanis a világ első kompozitból készült repülőgépe, az amerikai Boeing B 787-es Dreamliner.

A gépet a japán All Nippon Airway üzemelteti, s első repülése során Tokióból Hongkongba szállt fel egy jótékonysági különjárat kererében. Az első útra szóló jegyek árából befolyt bevéltelt az ANA jótékonysági célra, két japán környezetvédelmi alapítvány támogatására használja fel. Az első igazi járata a B 787-esnek kedden, azaz november 1-jén indul Hanadáról Okayamába. Nemzetközi útvonalon pedig december elejétől látható majd a Dreamliner. Először a Tokió-Peking, majd jaunártól a Tokió-Frankfurt útvonalon. Az ANA március végéig további tíz B 787-est vehet majd át a Boeingtól a már meglévő két Dreamlinere mellé.

A világ első műanyag repülőgépnek a fejlesztése 2004-ben kezdődött, ekkor jelentette be az amerikai Boeing gyár, hogy hozzálát a világ első kompozitból készült utasszállító repülőgépéhez. Azért döntött e mellett a koncepció mellett a Boeing, mert egy olyan forradalmian új repülőgép típusra volt szüksége a légitársaságoknak, amellyel jelentős mértékben csökkenteni lehetett az üzemeltetési költséget, az üzemanyag fogyasztást, a környezet- és zajszennyezést, illetve még komfortosabbá lehetett tenni az utazást a nagyközönség számára. Egy ilyen lépésre pedig csak egy teljesen új koncepción alapuló repülőgéptípus lehetett alkalmas.

A B 787 Dreamliner így 2007-ben szállhatott fel első ízben, majd három és fél éves késéssel  idén szeptemberben vehette át első példányát a fejlesztésben is komoly szerepet vállaló japán All Nippon Airways. Ezidáig összesen 821 megrendelés érkezett a típusra, amelyböl 55-öt éppen az ANA adott le.

A B 787-as forradalmi újítása a kompozitanyagból készült törzs és szárny, amelyek révén jelentős mértékben lecsökkent a gép önsúlya. Ennek köszönhetően 20 százalékkal kevesebb az üzemanyag fogyasztása, így a károsanyag kibocsájtása is ennyivel kevesebb. Utazósebessége, 0,85 mach, amely messze nagyobb, mint a ma repülő bármelyik másik utasszállító repülőgépé. Zajterhelése kevesebb mint a fele a mai gépekének, s az utaskabinban olyan környezet várja a fedélzetre lépőket, amilyennel eddig kereskedelmi gépen nem igazán lehetett találkozni. A megszokottnál jóval nagyobb ablakok, kellemes páradús, tisztított levegő, elektromosan elsötétíthető ablakok találhatóak a gépen, s mosdóba is jutott egy újdonság: bidének is használható ülőke a toalettben.

A Dreamliner forgalomba állításával jelenős mértékben csökkennek az üzemeltető légitársaságok kiadásai, csökken az üzemanyagfogyasztás és ezáltal kisebb lesz a károsanyagkibocsjátás. Mind olyan fontos tényezők a polgári repülésben, amelyek hosszú távra meghatározzák az iparág irányát a jövőben.

A mai nap jelentőségét éppen ezért ahhoz foghatónak lehet tekinteni, mint amikor 1937-ben megjelent a Douglas DC-3-asa, megteremtve a poglári repülőgépek alaptípusát vagy a B 707-es megjelenése 1954-ben átrepítve a légiközlekedés a jet-korszakba.

A B 787 Dreamlinerről bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok

Fotó: Boeing