Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Valóta vált álom, forgalomba állt a Dreamliner

Manapság szinte mindenhol körbevesznek bennünket a műanyagok. A lakásban, a kocsiban, a munkahelyen. Műanyagok a bútorok, a használati tárgyak, a konyhaeszközök, az autók, a csónakok, az ablakkereket. Sőt most már az utasszállító repülőgépek is. Mától állt forgalomba ugyanis a világ első kompozitból készült repülőgépe, az amerikai Boeing B 787-es Dreamliner.

A gépet a japán All Nippon Airway üzemelteti, s első repülése során Tokióból Hongkongba szállt fel egy jótékonysági különjárat kererében. Az első útra szóló jegyek árából befolyt bevéltelt az ANA jótékonysági célra, két japán környezetvédelmi alapítvány támogatására használja fel. Az első igazi járata a B 787-esnek kedden, azaz november 1-jén indul Hanadáról Okayamába. Nemzetközi útvonalon pedig december elejétől látható majd a Dreamliner. Először a Tokió-Peking, majd jaunártól a Tokió-Frankfurt útvonalon. Az ANA március végéig további tíz B 787-est vehet majd át a Boeingtól a már meglévő két Dreamlinere mellé.

A világ első műanyag repülőgépnek a fejlesztése 2004-ben kezdődött, ekkor jelentette be az amerikai Boeing gyár, hogy hozzálát a világ első kompozitból készült utasszállító repülőgépéhez. Azért döntött e mellett a koncepció mellett a Boeing, mert egy olyan forradalmian új repülőgép típusra volt szüksége a légitársaságoknak, amellyel jelentős mértékben csökkenteni lehetett az üzemeltetési költséget, az üzemanyag fogyasztást, a környezet- és zajszennyezést, illetve még komfortosabbá lehetett tenni az utazást a nagyközönség számára. Egy ilyen lépésre pedig csak egy teljesen új koncepción alapuló repülőgéptípus lehetett alkalmas.

A B 787 Dreamliner így 2007-ben szállhatott fel első ízben, majd három és fél éves késéssel  idén szeptemberben vehette át első példányát a fejlesztésben is komoly szerepet vállaló japán All Nippon Airways. Ezidáig összesen 821 megrendelés érkezett a típusra, amelyböl 55-öt éppen az ANA adott le.

A B 787-as forradalmi újítása a kompozitanyagból készült törzs és szárny, amelyek révén jelentős mértékben lecsökkent a gép önsúlya. Ennek köszönhetően 20 százalékkal kevesebb az üzemanyag fogyasztása, így a károsanyag kibocsájtása is ennyivel kevesebb. Utazósebessége, 0,85 mach, amely messze nagyobb, mint a ma repülő bármelyik másik utasszállító repülőgépé. Zajterhelése kevesebb mint a fele a mai gépekének, s az utaskabinban olyan környezet várja a fedélzetre lépőket, amilyennel eddig kereskedelmi gépen nem igazán lehetett találkozni. A megszokottnál jóval nagyobb ablakok, kellemes páradús, tisztított levegő, elektromosan elsötétíthető ablakok találhatóak a gépen, s mosdóba is jutott egy újdonság: bidének is használható ülőke a toalettben.

A Dreamliner forgalomba állításával jelenős mértékben csökkennek az üzemeltető légitársaságok kiadásai, csökken az üzemanyagfogyasztás és ezáltal kisebb lesz a károsanyagkibocsjátás. Mind olyan fontos tényezők a polgári repülésben, amelyek hosszú távra meghatározzák az iparág irányát a jövőben.

A mai nap jelentőségét éppen ezért ahhoz foghatónak lehet tekinteni, mint amikor 1937-ben megjelent a Douglas DC-3-asa, megteremtve a poglári repülőgépek alaptípusát vagy a B 707-es megjelenése 1954-ben átrepítve a légiközlekedés a jet-korszakba.

A B 787 Dreamlinerről bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok

Fotó: Boeing

7 Tovább

Airbus, Boeing, reszkessetek!

Tegnap bejelentették Kínában, hogy 45 darab COMAC C919-es keskenytörzsű utasszállító repülőgépet rendelt a kínai ICBC (Industrial and Commercial Bank of China) lízingcég a kínai COMAC repülőgépgyártól. Ezzel 145-re nőtt a C919-esekre eddig leadott megrendelések száma, amelyek mindegyike valamilyen kínai légitársaságtól vagy kínai lízingcégtől érkezett. Az új kínai egyfolyosós utasszállító gép a COMAC tervei alapján 2014-ben szállhat fel először, s ha minden símán megy a berepülések során, akkor 2016-tól már forgalomba is állhat a típus első példánya.

Igazából az a jelentősége ennek a bejelentésnek, hogy egymás után újabb és újabb kínai légi fuvarozók és finanszírozók döntenek úgy, hogy az Airbus és Boeing gépek helyett inkább a kínai gyártású C919-esnek adnak bizalmat, ezzel is támogatva a szárnyait bontogató kínai repülőgépipart. Nyugati szakértők meg is húzták már a vészharangot, mondván igen komoly konkurenciát jelenthet az Airbus és a Boeing számára az, hogy Kína immár ki akarja venni a részét a repülőgépgyártásból is, hiszen egyes piackutatások szerint legalább ötezer új repülőgépet kívánnak forgalomba állítani a kommunista országban az elkövetkezendő húsz évben. Márpedig, ha ezek legalább egy része saját gyártású utasszállító gép lesz, akkor ez komoly piacvesztést jelent majd az Airbus és a Boeing számára is.

Kína nagyon is komolyan gondolja, hogy kihasít egy szeletet ebből a tortából, mivel mára a kínai repülőipar is elért arra a szintre, hogy világszínvonalú repülőgépeket gyártson saját maga és más külföldi országok számára. Ha ezt a fenyegetést nem veszik komolyan Európában és Amerikában, akkor az Airbus és a Boeing számára is igen nehéz időszak következhet a kínai eladások tekintetében. Elég csak arra gondolni, hogy az ír Ryanair és az easyJet is bejelentette, hogy tárgyalásokat folytat a COMAC-kal a lehetséges jövőbeli gépbeszerzésről. Márpedig éppen ezek az európai diszkont légitársaságok azok, amelyek a legnagyobb megrendeléseket adták le az Airbusnak és a Boeingnak az elmúlt időszakban.

Bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok a C 919-esről

Fotó: COMAC

4 Tovább

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek