Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Megkapta az amerikai légialkalmassági bizonyítványát a B 747-8I


Megkapta a héten az amerikai Boeing repülőgépgyár legújabb és egyben legnagyobb Jumbója, a B 747-8I a légiaklamassági bizonyítványát az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA). S várhatóan ma átveheti ugyanezt az Európai Repülésbiztonsági Szervezettől (EASA) is.

Ezzel jövő év elején forgalomba állhat a Jumbo legújabb utasszállító változata, a B 747-8 Intercontinental, amelynek első felhasználó légitársaság a német Lufthansa lesz. Ám ezt megelőzően a legelső elkészült példányt – ami egy VIP business jet Jumbo lesz – egy meg nem nevezett vásárló vehet majd át 2012 januárjában.

Ezzel tovább folytatódik a Boeing óriásgépének a sikertörténete, amely immár fél évszázada töretlen. A Jumbo a polgári repülés talán legismertebb ikonja, s egy olyan meghatározó típusa az iparágnak, amely révén robbanásszerű fejlődés következett be a légi utasszállításban a forgalomba állítását követően, mindeki számára lehetővé téve a repülést, mint közlekedési formát.

Fotó: Boeing

0 Tovább

Miért szállt hasra a LOT B 767-ese?

Valószínüleg egy kikapcsolt biztosíték miatt hajtott végre hasraszállást a LOT lengyel nemzeti légitársaság B 767-300-as repülőgépe november elsején New Yorkból Varsóba tartva. Az elsődleges vizsgálatok kiderítették, hogy egy repedés miatt elfolyt a központi hidraulika rendszerből az olaj és ezért megszűnt a futóműveket mozgató hidraulikarendszerben a nyomás. Ám az ilyenkor használatos futómű vésznyitó rendszert sem tudták használni a pilóták, mert a vésznyitáshoz használatos motor biztosítékát felügyelő elektromos sín biztosítékát kikapcsolt állapotban találták a kivizsgálók a gépen. Emiatt nem tudták a pilóták a tartalék rendszerrel kinyitni az óriásgép futóműveit.

A hasraszállást ugyanakkor mintaszerűen hajtotta végre a személyzet, így sem a 211 utas, sem pedig a 10 fős személyzet közül senki nem sérült meg a baleset során. Ám a kifutópályán végigcsúszó repülőgép napokra lezárta a forgalmat Varsó nemzetközi repülőtéren mindaddig, amíg fel nem tudták emelni és el nem tudták vontatni a betonról.

0 Tovább

Minden arany, ami fénylik

Tegnap kezdődött az Egyesült Arab Emirátusokban a 12. Dubai Airshow. Ez a repülő világkiállítás és vásár a legfiatalabb a nagy nemzetközi légi seregszemlék között, de ennek ellenére mondhatjuk, évek óta sokkal sikeresebb mint a nagy elődök, Párizs, Farnborough, Berlin vagy éppen Moszkva.

Ami nem csoda, hiszen az Arab-öböl menti országok dollár milliókat invesztálnak a légi közlekedésre, hiszen tudják, az olaj után is van élet és éppen ezért olyan üzletekbe fektetik a pénzüket, amelyek hosszú távon további sikereket hozhatnak a számukra. A repülőipar pedig pont egy ilyen kategória. Ráadásul a Közel-Kelet az a hely, ahonnan a föld populációjának a 85 százaléka közvetlenül, azaz leszállás nélkül elérhető korunk modern utasszállító gépeivel. Így nem csoda, ha a sorra szaporodó öböl béli légitársaságok tucatjával rendelik az újabbnál újabb utasszállító repülőgépeket, hogy magukhoz vonzzák az utazóközönséget. Ma a világ leggyorsabban és legnagyobb mértékben fejlődő területe a légiforgalom szempontjából a Közel-Kelet. Az ottani légitársaságok ötcsillagos szervízzel állnak az utasaik szolgálatára, s a sivatagból kinőtt repülőterek minden tekintetben maguk mögé utasítják európai, amerikai, ázsiai vetélytársaikat.

Nem csoda, ha éppen tegnap jelentették be Dubaiban, hogy a térség vezető légitársasága, az Emirates leadta a Boeing repülőgépgyárnak minden idők legnagyobb megrendelését. Ötven darab B 777-300ER-t vásárolnak 18 milliárd dollár értékben. S ez még csak a kezdet, ismerve a sejkek pénzügyi lehetőségeit és vállalkozó kedvét. Ez a hét még számos hasonló bejelentést tartogat, amelyet mi is nyomon követünk és beszámolunk arról, hogy miként vásárolnak arrafelé repülőgépet a tehetős emberek és az ötcsillagos légitársaságok.

Fotó: Dubai Airshow

0 Tovább

Valóta vált álom, forgalomba állt a Dreamliner

Manapság szinte mindenhol körbevesznek bennünket a műanyagok. A lakásban, a kocsiban, a munkahelyen. Műanyagok a bútorok, a használati tárgyak, a konyhaeszközök, az autók, a csónakok, az ablakkereket. Sőt most már az utasszállító repülőgépek is. Mától állt forgalomba ugyanis a világ első kompozitból készült repülőgépe, az amerikai Boeing B 787-es Dreamliner.

A gépet a japán All Nippon Airway üzemelteti, s első repülése során Tokióból Hongkongba szállt fel egy jótékonysági különjárat kererében. Az első útra szóló jegyek árából befolyt bevéltelt az ANA jótékonysági célra, két japán környezetvédelmi alapítvány támogatására használja fel. Az első igazi járata a B 787-esnek kedden, azaz november 1-jén indul Hanadáról Okayamába. Nemzetközi útvonalon pedig december elejétől látható majd a Dreamliner. Először a Tokió-Peking, majd jaunártól a Tokió-Frankfurt útvonalon. Az ANA március végéig további tíz B 787-est vehet majd át a Boeingtól a már meglévő két Dreamlinere mellé.

A világ első műanyag repülőgépnek a fejlesztése 2004-ben kezdődött, ekkor jelentette be az amerikai Boeing gyár, hogy hozzálát a világ első kompozitból készült utasszállító repülőgépéhez. Azért döntött e mellett a koncepció mellett a Boeing, mert egy olyan forradalmian új repülőgép típusra volt szüksége a légitársaságoknak, amellyel jelentős mértékben csökkenteni lehetett az üzemeltetési költséget, az üzemanyag fogyasztást, a környezet- és zajszennyezést, illetve még komfortosabbá lehetett tenni az utazást a nagyközönség számára. Egy ilyen lépésre pedig csak egy teljesen új koncepción alapuló repülőgéptípus lehetett alkalmas.

A B 787 Dreamliner így 2007-ben szállhatott fel első ízben, majd három és fél éves késéssel  idén szeptemberben vehette át első példányát a fejlesztésben is komoly szerepet vállaló japán All Nippon Airways. Ezidáig összesen 821 megrendelés érkezett a típusra, amelyböl 55-öt éppen az ANA adott le.

A B 787-as forradalmi újítása a kompozitanyagból készült törzs és szárny, amelyek révén jelentős mértékben lecsökkent a gép önsúlya. Ennek köszönhetően 20 százalékkal kevesebb az üzemanyag fogyasztása, így a károsanyag kibocsájtása is ennyivel kevesebb. Utazósebessége, 0,85 mach, amely messze nagyobb, mint a ma repülő bármelyik másik utasszállító repülőgépé. Zajterhelése kevesebb mint a fele a mai gépekének, s az utaskabinban olyan környezet várja a fedélzetre lépőket, amilyennel eddig kereskedelmi gépen nem igazán lehetett találkozni. A megszokottnál jóval nagyobb ablakok, kellemes páradús, tisztított levegő, elektromosan elsötétíthető ablakok találhatóak a gépen, s mosdóba is jutott egy újdonság: bidének is használható ülőke a toalettben.

A Dreamliner forgalomba állításával jelenős mértékben csökkennek az üzemeltető légitársaságok kiadásai, csökken az üzemanyagfogyasztás és ezáltal kisebb lesz a károsanyagkibocsjátás. Mind olyan fontos tényezők a polgári repülésben, amelyek hosszú távra meghatározzák az iparág irányát a jövőben.

A mai nap jelentőségét éppen ezért ahhoz foghatónak lehet tekinteni, mint amikor 1937-ben megjelent a Douglas DC-3-asa, megteremtve a poglári repülőgépek alaptípusát vagy a B 707-es megjelenése 1954-ben átrepítve a légiközlekedés a jet-korszakba.

A B 787 Dreamlinerről bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok

Fotó: Boeing

7 Tovább

Airbus, Boeing, reszkessetek!

Tegnap bejelentették Kínában, hogy 45 darab COMAC C919-es keskenytörzsű utasszállító repülőgépet rendelt a kínai ICBC (Industrial and Commercial Bank of China) lízingcég a kínai COMAC repülőgépgyártól. Ezzel 145-re nőtt a C919-esekre eddig leadott megrendelések száma, amelyek mindegyike valamilyen kínai légitársaságtól vagy kínai lízingcégtől érkezett. Az új kínai egyfolyosós utasszállító gép a COMAC tervei alapján 2014-ben szállhat fel először, s ha minden símán megy a berepülések során, akkor 2016-tól már forgalomba is állhat a típus első példánya.

Igazából az a jelentősége ennek a bejelentésnek, hogy egymás után újabb és újabb kínai légi fuvarozók és finanszírozók döntenek úgy, hogy az Airbus és Boeing gépek helyett inkább a kínai gyártású C919-esnek adnak bizalmat, ezzel is támogatva a szárnyait bontogató kínai repülőgépipart. Nyugati szakértők meg is húzták már a vészharangot, mondván igen komoly konkurenciát jelenthet az Airbus és a Boeing számára az, hogy Kína immár ki akarja venni a részét a repülőgépgyártásból is, hiszen egyes piackutatások szerint legalább ötezer új repülőgépet kívánnak forgalomba állítani a kommunista országban az elkövetkezendő húsz évben. Márpedig, ha ezek legalább egy része saját gyártású utasszállító gép lesz, akkor ez komoly piacvesztést jelent majd az Airbus és a Boeing számára is.

Kína nagyon is komolyan gondolja, hogy kihasít egy szeletet ebből a tortából, mivel mára a kínai repülőipar is elért arra a szintre, hogy világszínvonalú repülőgépeket gyártson saját maga és más külföldi országok számára. Ha ezt a fenyegetést nem veszik komolyan Európában és Amerikában, akkor az Airbus és a Boeing számára is igen nehéz időszak következhet a kínai eladások tekintetében. Elég csak arra gondolni, hogy az ír Ryanair és az easyJet is bejelentette, hogy tárgyalásokat folytat a COMAC-kal a lehetséges jövőbeli gépbeszerzésről. Márpedig éppen ezek az európai diszkont légitársaságok azok, amelyek a legnagyobb megrendeléseket adták le az Airbusnak és a Boeingnak az elmúlt időszakban.

Bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok a C 919-esről

Fotó: COMAC

4 Tovább
«
12

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek