Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Minden arany, ami fénylik

Tegnap kezdődött az Egyesült Arab Emirátusokban a 12. Dubai Airshow. Ez a repülő világkiállítás és vásár a legfiatalabb a nagy nemzetközi légi seregszemlék között, de ennek ellenére mondhatjuk, évek óta sokkal sikeresebb mint a nagy elődök, Párizs, Farnborough, Berlin vagy éppen Moszkva.

Ami nem csoda, hiszen az Arab-öböl menti országok dollár milliókat invesztálnak a légi közlekedésre, hiszen tudják, az olaj után is van élet és éppen ezért olyan üzletekbe fektetik a pénzüket, amelyek hosszú távon további sikereket hozhatnak a számukra. A repülőipar pedig pont egy ilyen kategória. Ráadásul a Közel-Kelet az a hely, ahonnan a föld populációjának a 85 százaléka közvetlenül, azaz leszállás nélkül elérhető korunk modern utasszállító gépeivel. Így nem csoda, ha a sorra szaporodó öböl béli légitársaságok tucatjával rendelik az újabbnál újabb utasszállító repülőgépeket, hogy magukhoz vonzzák az utazóközönséget. Ma a világ leggyorsabban és legnagyobb mértékben fejlődő területe a légiforgalom szempontjából a Közel-Kelet. Az ottani légitársaságok ötcsillagos szervízzel állnak az utasaik szolgálatára, s a sivatagból kinőtt repülőterek minden tekintetben maguk mögé utasítják európai, amerikai, ázsiai vetélytársaikat.

Nem csoda, ha éppen tegnap jelentették be Dubaiban, hogy a térség vezető légitársasága, az Emirates leadta a Boeing repülőgépgyárnak minden idők legnagyobb megrendelését. Ötven darab B 777-300ER-t vásárolnak 18 milliárd dollár értékben. S ez még csak a kezdet, ismerve a sejkek pénzügyi lehetőségeit és vállalkozó kedvét. Ez a hét még számos hasonló bejelentést tartogat, amelyet mi is nyomon követünk és beszámolunk arról, hogy miként vásárolnak arrafelé repülőgépet a tehetős emberek és az ötcsillagos légitársaságok.

Fotó: Dubai Airshow

0 Tovább

Halálos baleset történt a Red Arrows köteléknél

Tegnap ismét halálos baleset történt a világhírű brit Red Arrows katonai műrepülő köteléknél Angliában. A csoport egyik tagjának, a 35 éves Sean Cunnigham századosnak a földön beindult a katapultülése és kilőtte a repülőgép vezetőt mintegy 60 méteres magasságba. Ám ezt követően az életmentő rendszer mentőernyője eddig ismeretlen okból nem nyílt ki, így a pilóta visszazuhant a repülőtér területére. A becsapódástól olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a gyors kórházba szállítás ellenére sem tudták már az orvosok az életét megmenteni.

A Red Arrow által is használt Hawk T1-es gyakorlógépekben a világ egyik legjobb katapultülése található, amelyet a szintén brit Martin-Baker gyárt. Azt egyelőre nem tudni, hogy mi okozhatta az ülés működésbe lépését és miért nem aktívizálódott az életmentő szerkezet előírás szerűen. A kivizsgálást megkezte a Royal Air Force.

Fekete év az idei a Red Arrows Team számára, mert idén augusztusban egy másik pilótájukat is elvesztették. A 33 éves Jon Egging százados egy dorseti bemutatórepülés közben került olyan helyzetbe a gépével, hogy az a földnek csapódott. A pilótát a gépe mellett, szintén az ülésében ülve találták meg. Az 1965-ben alapított katonai bemutatócsoportnak 1988 óta nem volt halálos balesete.

4 Tovább

Egy éve robbant szét a Qantas A380-asának a hajtóműve

Éppen egy évvel ezelőtt történt, amikor a Qantas ausztrál légitársaság egyik új A380-as szuperjumbójának a hajtóműve nem sokkal a szingapúri felszállást követően szétrobbant a levegőben. A meghibásodás következtében a gépnek vissza kellett fordulnia Changi repülőterére, ahol kényszerleszállást hajtott végre a személyzet a sérült repülőgépppel. Óriási szerencse volt, hogy a pilótáknak sikerült a sérült szárnyú óriással visszatérniük a kiindulási repülőtérre, mivel a robbanást követően nyolcvan különböző hibaüzenetet adott a fedélzeti kompúter. Mi több, a szárnyon hatalmas lyuk is keletkezett a robbanás eredményként. A Qantas komoly presztizsveszteséget szenvedett az eset után és több millió dolláros kártérítést kért a hajtóművet gyártó Rolls-Royce-tól. Emiatt az eset miatt egyébként le is lassult az új A380-asok átadása, mert a régebben átadott szuperjumbókra kellett feltenni azokat az új hajtóműveket, amelyeket az átadásra váró A380-asok kaptak volna. Az eset és a kivizsgálás részleteiről az Aeromagazin korábban már beszámolt, s a jelentés elolvasható magazinunk honlapján.

A mostani hajtóműleállás újabb komoly fiaskó lehet a Rolls-Royce és a Qantas számára, amely az elmúlt egy év során ingecsak mélyrepülésbe kezdett a különböző műszaki problémák és sztrájkok miatt. Éppen a napokban döntött úgy a légitársaság vezetése, hogy leállítja a forgalmat a pilóták és a légiutas-kísérők sorozatos munkabeszüntetése miatt.

0 Tovább

Pilótahiba okozta a Lokomotiv jégkorongcsapatának tragédiáját

Az oroszországi Jaroszlavl város repülőterének közelében szeptemberben lezuhant Jak-42-es repülőgép egyik pilótája tévedésből a féket nyomta meg, míg másikuk tiltott szer hatása alatt állt. Így összegezhető az államközi légügyi bizottság (MAK) hivatalos jelentésének lényege arról a balesetről, amelyeben oda lett a Lokomotív jéghokicsapat valamennyi tagja is.

Szerdán, november 2-án a sajtó elé tárták a MAK jelentését, amely szerint a Jak-42-es gép pilótáinak kiképzésében súlyos szabálytalanságok történtek. Alekszej Morozov, a bizottság műszaki részlegének vezetője közölte: a legénység tagjait helytelenül választották ki, a másodpilóta vérében olyan készítmény nyomait találták meg, amelynek hatása alatt nem szabad légi járművet vezetni. A vizsgálat anyagait és a szakértők következtetéseit nyilvánosságra hozták.

A jelentés fotókkal és térképpel kiegészített részleteit elolvashatjátok a www.aeromagazin.hu weboldalon

0 Tovább

Ismét a levegőben a repülő harckocsi

Novoszibirszkben orosz mérnökök egy csoportja teljességgel újjáépített egy IL-2 Sturmovik gépet. A II. világháborúban a szovjet légierő által hadrendbe állított csatarepülő maradványait Pszkov környéként egy mocsárban találták meg. Éveken át tartott a retaurálás, mígnem a frontpilóták egykori legendás kedvence a magasba emelkedett.

A „légcsavartól!” vezényszó elhangzása után Vlagyimir Barszuk berepülő pilóta indította a motort és rövid nekilendülést követően, 200  méter kifutással már szárnyalt is a Sturmovik.

A novoszibirszki tervező-mérnök csapat 6 éven át dolgozott a teljes restauráláson. Gyakorlatilag a Sturmovikot milliméterről milliméterre építették újjá. Komoly irattári feltáró munkát is végeztek, hiszen a gépet az egykori Szovjetúnió több üzemében is gyártották. - A IL-2-est a különféle üzemekben elétérő konstrukcióban gyártották, voltak teljesen különböző darabjaik is. Rendkívül nehéz volt egyetlen modellt újjávarázsolni – mondta Jurij Zaharov tervezeő mérnök.

Ebből a gépből a szovjet légirő számára 40 ezer darab készült. A páncélzattal borítotott  Sturmovikot megálmodói „repülő harckocsinak” nevezték. A most rekonstruált gép testén több tucat repesz és golyó becsapódásának nyomait találták meg. Épségben megmaradt a páncélozott űlésfedél és a gép hordozó szerkezete. A farokrészt teljesen ki kellett cserélni, mivel az eredeti fából volt és szérkorhadt.

További érdekes részletek, és az első felszállásról készült videó a www.aeromagazin.hu oldalon olvasható és látható

0 Tovább

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek