Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Miért szállt hasra a LOT B 767-ese?

Valószínüleg egy kikapcsolt biztosíték miatt hajtott végre hasraszállást a LOT lengyel nemzeti légitársaság B 767-300-as repülőgépe november elsején New Yorkból Varsóba tartva. Az elsődleges vizsgálatok kiderítették, hogy egy repedés miatt elfolyt a központi hidraulika rendszerből az olaj és ezért megszűnt a futóműveket mozgató hidraulikarendszerben a nyomás. Ám az ilyenkor használatos futómű vésznyitó rendszert sem tudták használni a pilóták, mert a vésznyitáshoz használatos motor biztosítékát felügyelő elektromos sín biztosítékát kikapcsolt állapotban találták a kivizsgálók a gépen. Emiatt nem tudták a pilóták a tartalék rendszerrel kinyitni az óriásgép futóműveit.

A hasraszállást ugyanakkor mintaszerűen hajtotta végre a személyzet, így sem a 211 utas, sem pedig a 10 fős személyzet közül senki nem sérült meg a baleset során. Ám a kifutópályán végigcsúszó repülőgép napokra lezárta a forgalmat Varsó nemzetközi repülőtéren mindaddig, amíg fel nem tudták emelni és el nem tudták vontatni a betonról.

0 Tovább

Oslóban debütált az Aeroflot SuperJet 100-asa

Tegnap teljesítette az orosz Aeroflot nemzeti légitársaság az első nemzetközi járatát az új orosz gyártású Szuhoj SuperJet100-as regionális utasszállító repülőgéppel. Az RA 89002-es lajstromjelű SSJ100-as a Moszkva-Oslo-Moszkva útvonalon debütált. Az Aeroflot bejelentése szerint a norvég főváros után Budapest lesz a SuperJet100-as következő európai célállomása, ahova várhatóan december 22-én érkezik első ízben az új orosz regionális jet.

Az Aeroflotnál jelenleg összesen három darab SSJ100-as repül, amelyek együttesen már több mint 1000 órát töltöttek a levegőben 1600-nál is több felszállást teljesítve. Az Aerofloton kívül még az örmény Armavia légitársaság repüli a típust, amely 2011. április 21. óta van forgalomban. Az Aeroflot SuperJetjei eddig csak belföldön repültek többek között Moszkvából Szentpétervárra, Jekateyerinburgba, Ufába, Nyizsníj Novgorodba, illetve a fehéroroszországi Minszkbe.

Fotó: SCAC

0 Tovább

Svájc is Gripeneket vásárol

Tegnap arról döntött a svájci kormány, hogy Gripen harci gépeket vásárol a kiöregedett Northrop-Grumman F–5E vadászgépek lecserélésére. Összesen 22 darab Gripen érkezhet az alpesi államba azután, hogy az ottani vezetés ezt a típust részesítette előnyben a francia Rafale és az európai Eurofighterrel szemben.

Ezzel hatra nő a Gripent használó légierők száma, mivel ilyen típussal repülnek a svéd, a cseh, a magyar a dél-afrikai és a thai légierő pilótái is. Óriási siker ez a döntés a Saab és a Gripen számára, hiszen svájcban az F–5-ösök mellett még amerikai F/A–18-asok vannak rendszerben, s az Egyesült Államok szerette volna elérni, hogy újra írják ki a tendert annak érdekében, hogy ismét pályzhassanak az F/A-18-assal Svájcban.

A svéd-svájci üzlet nem csak a gépek beszerzéséről szól, hanem egy hosszú távú ipari együttműködésről is, amelynek része lehet, hogy a svéd légierő svájci gyártmányú PC–12-es kiképzőgépeket vásárol a légiereje számára a szintén igencsak koros Saab SK60-as sugárhajtású trénerek helyett.

0 Tovább

Mint a mesékben – Vilmos herceg éles bevetésen

II. Erzsébet brit uralkodó legidősebb unokája – a trónörökös Vilmos herceg – a hétvégén éles bevetésen vett részt mint helikopteres kutató-mentő pilóta. Károly herceg nagyobbik fia ugyanis repülő hadnagyként szolgál az Észak-Walesben lévő RAF Valley légitámaszponton, mint Sea King helikopter másodpilóta.

Vasárnap óriási vihar tombolt az Ír tengeren, s ekkor kapott riasztást Vilmos egysége, hogy mentsék ki egy süllyedő teherhajó legénységét. Az akció során a kutató-mentő helikopter a levegőből megközelítette a parttól 32 kilométerre hánykolódó teherhajót és a fedélzetérere csörlőzött három tengerészt, akik közül az egyikük nem élte túl a vihart. De a másik két hajóst sikerült élve a partra szállítaniuk.

Fotó: Royal Navy

0 Tovább

Találkoztam az év aviátorával

Idén januárban a floridai Palm Beachen jártam a világ első számú helikopter gyárának, a Sikorsky Aircraftnak a tesztbázisán. Azon a repülőtéren, ahol azokat a helikopteret nyúzzák folyamatosan, amelyek a jövő forgószárnyasai lesznek. Itt találkoztam Kevin Bredenbeckkel, a gyár repülési igazgatójával, fő tesztpiltóával, aki megmutatta a gyár csodahelikoptert, az X2-est.

A Sikorsky 2005-ben határozta el, hogy megépít egy olyan helikoptert, amely szakít az eddigi hagyományokkal és új utat mutat majd a forgószárnyas repülésben. Így született meg az X2 Technology Demonstrator, amely egy teljesen új koncepción alapuló helikopter. A lényege, hogy a felhajtóerőt két egymással szemben forgó rotor szolgáltatja, amelyek mellett egy tolólégcsavar is került a masina farokrészére. Ez pedig vízszintesen gyorsítja fej a szerkezetet. Az egész X2-es koncepció célja az volt, hogy megvizsgálják, képes-e egy helikopter a jelenlegi 160-180 csomós csúcssebességnél (288-324 km/h) gyorsabban repülni vízszintesen a levegőben. A cél a 250 csomó (450 km/h) elérése volt. A folyamatosan tesztek eredményeként 2010. szeptember 15-én valóra vált az álom és Kevin Bredenbeck tesztpilótával a fedélzetén az X2-es átlépte a 250 csomós álomhatárt, bebizonyítva: egy helikopter is képes ekkora vízszintes sebességre repülés közben. Ez az eredmény olyan jelentőségű a helikopteres repülésben, mint amilyen a hangsebesség átlépése volt a sugárhajtású gépek számára. Nem csoda, ha ezt követően az X2-es csapat és a Sikorsky megkapta a legjelentősebb repülését járó elismerést, a Collier trófeát. Most vasárnap pedig arról adott hírt a szaksajtó a Dubai Airshow kapcsán, hogy a világ első számú repülőmagazinja, a Flightglobal Kevin Bredenbecket választotta 2011-ben az "Év aviátorának". Ami nem csoda, hiszen ő és az X2-es team olyan új dimenziókat nyitott meg a helikopteres repülés számára, amely hosszú időre meghatározza a forgószárnyas repülés új irányvonalát.

Sajtos Zoltán

Fotó: Sikorsky Aircraft

0 Tovább

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek