Idén januárban a floridai Palm Beachen jártam a világ első számú helikopter gyárának, a Sikorsky Aircraftnak a tesztbázisán. Azon a repülőtéren, ahol azokat a helikopteret nyúzzák folyamatosan, amelyek a jövő forgószárnyasai lesznek. Itt találkoztam Kevin Bredenbeckkel, a gyár repülési igazgatójával, fő tesztpiltóával, aki megmutatta a gyár csodahelikoptert, az X2-est.
A Sikorsky 2005-ben határozta el, hogy megépít egy olyan helikoptert, amely szakít az eddigi hagyományokkal és új utat mutat majd a forgószárnyas repülésben. Így született meg az X2 Technology Demonstrator, amely egy teljesen új koncepción alapuló helikopter. A lényege, hogy a felhajtóerőt két egymással szemben forgó rotor szolgáltatja, amelyek mellett egy tolólégcsavar is került a masina farokrészére. Ez pedig vízszintesen gyorsítja fej a szerkezetet. Az egész X2-es koncepció célja az volt, hogy megvizsgálják, képes-e egy helikopter a jelenlegi 160-180 csomós csúcssebességnél (288-324 km/h) gyorsabban repülni vízszintesen a levegőben. A cél a 250 csomó (450 km/h) elérése volt. A folyamatosan tesztek eredményeként 2010. szeptember 15-én valóra vált az álom és Kevin Bredenbeck tesztpilótával a fedélzetén az X2-es átlépte a 250 csomós álomhatárt, bebizonyítva: egy helikopter is képes ekkora vízszintes sebességre repülés közben. Ez az eredmény olyan jelentőségű a helikopteres repülésben, mint amilyen a hangsebesség átlépése volt a sugárhajtású gépek számára. Nem csoda, ha ezt követően az X2-es csapat és a Sikorsky megkapta a legjelentősebb repülését járó elismerést, a Collier trófeát. Most vasárnap pedig arról adott hírt a szaksajtó a Dubai Airshow kapcsán, hogy a világ első számú repülőmagazinja, a Flightglobal Kevin Bredenbecket választotta 2011-ben az "Év aviátorának". Ami nem csoda, hiszen ő és az X2-es team olyan új dimenziókat nyitott meg a helikopteres repülés számára, amely hosszú időre meghatározza a forgószárnyas repülés új irányvonalát.
Sajtos Zoltán
Fotó: Sikorsky Aircraft
Utolsó kommentek