Tegnap bejelentették Kínában, hogy 45 darab COMAC C919-es keskenytörzsű utasszállító repülőgépet rendelt a kínai ICBC (Industrial and Commercial Bank of China) lízingcég a kínai COMAC repülőgépgyártól. Ezzel 145-re nőtt a C919-esekre eddig leadott megrendelések száma, amelyek mindegyike valamilyen kínai légitársaságtól vagy kínai lízingcégtől érkezett. Az új kínai egyfolyosós utasszállító gép a COMAC tervei alapján 2014-ben szállhat fel először, s ha minden símán megy a berepülések során, akkor 2016-tól már forgalomba is állhat a típus első példánya.

Igazából az a jelentősége ennek a bejelentésnek, hogy egymás után újabb és újabb kínai légi fuvarozók és finanszírozók döntenek úgy, hogy az Airbus és Boeing gépek helyett inkább a kínai gyártású C919-esnek adnak bizalmat, ezzel is támogatva a szárnyait bontogató kínai repülőgépipart. Nyugati szakértők meg is húzták már a vészharangot, mondván igen komoly konkurenciát jelenthet az Airbus és a Boeing számára az, hogy Kína immár ki akarja venni a részét a repülőgépgyártásból is, hiszen egyes piackutatások szerint legalább ötezer új repülőgépet kívánnak forgalomba állítani a kommunista országban az elkövetkezendő húsz évben. Márpedig, ha ezek legalább egy része saját gyártású utasszállító gép lesz, akkor ez komoly piacvesztést jelent majd az Airbus és a Boeing számára is.

Kína nagyon is komolyan gondolja, hogy kihasít egy szeletet ebből a tortából, mivel mára a kínai repülőipar is elért arra a szintre, hogy világszínvonalú repülőgépeket gyártson saját maga és más külföldi országok számára. Ha ezt a fenyegetést nem veszik komolyan Európában és Amerikában, akkor az Airbus és a Boeing számára is igen nehéz időszak következhet a kínai eladások tekintetében. Elég csak arra gondolni, hogy az ír Ryanair és az easyJet is bejelentette, hogy tárgyalásokat folytat a COMAC-kal a lehetséges jövőbeli gépbeszerzésről. Márpedig éppen ezek az európai diszkont légitársaságok azok, amelyek a legnagyobb megrendeléseket adták le az Airbusnak és a Boeingnak az elmúlt időszakban.

Bővebben a www.aeromagazin.hu oldalon olvashattok a C 919-esről

Fotó: COMAC