Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Egy éve robbant szét a Qantas A380-asának a hajtóműve

Éppen egy évvel ezelőtt történt, amikor a Qantas ausztrál légitársaság egyik új A380-as szuperjumbójának a hajtóműve nem sokkal a szingapúri felszállást követően szétrobbant a levegőben. A meghibásodás következtében a gépnek vissza kellett fordulnia Changi repülőterére, ahol kényszerleszállást hajtott végre a személyzet a sérült repülőgépppel. Óriási szerencse volt, hogy a pilótáknak sikerült a sérült szárnyú óriással visszatérniük a kiindulási repülőtérre, mivel a robbanást követően nyolcvan különböző hibaüzenetet adott a fedélzeti kompúter. Mi több, a szárnyon hatalmas lyuk is keletkezett a robbanás eredményként. A Qantas komoly presztizsveszteséget szenvedett az eset után és több millió dolláros kártérítést kért a hajtóművet gyártó Rolls-Royce-tól. Emiatt az eset miatt egyébként le is lassult az új A380-asok átadása, mert a régebben átadott szuperjumbókra kellett feltenni azokat az új hajtóműveket, amelyeket az átadásra váró A380-asok kaptak volna. Az eset és a kivizsgálás részleteiről az Aeromagazin korábban már beszámolt, s a jelentés elolvasható magazinunk honlapján.

A mostani hajtóműleállás újabb komoly fiaskó lehet a Rolls-Royce és a Qantas számára, amely az elmúlt egy év során ingecsak mélyrepülésbe kezdett a különböző műszaki problémák és sztrájkok miatt. Éppen a napokban döntött úgy a légitársaság vezetése, hogy leállítja a forgalmat a pilóták és a légiutas-kísérők sorozatos munkabeszüntetése miatt.

0 Tovább

Jumbo, az örök!

Tegnap hivatalosan átadta a Boeing repülőgépgyár a luxemburgi székhelyű Cargolux légitársaságnak a Boeing B 747-es család legújabb tagját, a B 747-8F-et, azaz az új típus teherszállító (freighter) változatát. Ezzel a legenda tovább él, s még legalább 20-30 évig nem tűnik el a világ legszebb utasszállító repülőgépe az égboltról. A Boeing B 747-est sokan tartják a "levegő királynőjének", hiszen különleges formája miatt sokak szerint ez a valaha épült legkecsesebb repülőgép. Amikor az Airbus elindította az A380-as szuperjumbó programját sokan tartottak attól, hogy a B 747-es helyét átveszi majd az Airbus óriásgépe, de úgy tűnik sok légitársaság szeretné még évtizedekig használni a flottájában a megújult B 747-est.

Az első B 747-100-as 1969. február 1-jén szállt fel Everettben, s 1970. január 21-én állt forgalomba a Pan American World Airways színeiben a New York-London útvonalon, forradalmasítva a polgári légi közlekedést. Az elmúlt negyven évben már több mint 3,5 milliárd ember repült Jumbóval, ami a Föld lakosságának több mint a fele. A B 747-esek annyiszor repültek eddig, mintha 101 ezerszer megtették volna a Föld-Hold távolságot. A 66.1 tonna alumíniumból készülő szerkezetbe összesen 6 millió alkatrészt építenek be, többek között 274 km vezetéket és 5 kilométernyi csövet. Az első gép megépítéséhez 75 ezer műszaki rajzot használtak a Boeing szakemberei és 15 ezer órán át tesztelték a gépet szélcsatornában. Mivel soha korábban nem épült még olyan repülőgép, amelynek ilyen magasan lett volna a pilótafülképje, ezért a gyár berepülőpilótái úgy készültek az első felszállásra, hogy egy, a B 747-es pilótakabinjának megfelelő magasságú állványzatot szereltettek egy teherautóra, amellyel egész nap ide-oda furikáztak a kifutópályán, hogy megszokják a magasságot.

A Boeing B 747-8-as széria forgalomba állításával most ismét egy újabb korszak kezdődött a Jumbók történetében, így még sokáig láthatjuk majd a levegő királynőjét a nagy nemzetközi repülőtereken és az égi sztrádákon, jellegzetes szív alakú kondenzcsíkját húzva a fejünk felett.

0 Tovább

aero

blogavatar

Minden amit a repülésről, űrhajózásról tudni szeretnél, keresd havonta az újságárusoknál megjelenő Aeromagazinban vagy digitális kiadásban a www.digitalstand.hu oldalon

Utolsó kommentek